EV Owners Meeting 06 HAKUBA

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9月のEVOMは長野県白馬村にあるスキー場「Hakuba47 Winter Sports Park」のオートキャンプ場で開催した。オートキャンプ場といっても、スキー場の駐車場に、手洗い場を設置しただけの広い原っぱだ。自分の他に誰もいなかった。

今回のEVOMは告知が前日だったのと、会場がいつもの清川村から離れていたので、6回目にして初の1人開催となってしまった。1人で新しいコーヒー豆を開けるのがもったいなくて、エピガスでお湯を沸かしてちょっと高級なインスタントコーヒーを入れた。空気が美味しいとコーヒーも美味しい。

Hakuba47の47の由来は「4シーズ7デイズ」で、1年を通して楽しめるパークにしようと言う意味らしい。通称はHKB47。スキー場のオープンが1990年なので、2005年に活動を開始した秋葉原を拠点とする48人組のアイドルグループのネーミングはきっとここから。

白馬はスキー場が多いので、冬はスキーやスノーボードのお客さんで賑わっている。特に近年はパウダースノーを求めて、海外のお客さんがとても多い。しかし夏の白馬は人が少なくて閑散としている。一方でカナダのウィスラーは白馬と同じようなスキーリリゾートだが、夏は世界有数のMTBパークでもあり、トレッキング客も多く、とても賑わっている。白馬もマウンテンバイクや登山など、夏でも楽しめる場所多いので今後の発展に期待している。

ジャパンEVラリーでは60台以上のEVとPHEVが日本各地から白馬に集まった。最も遠くから来た人は屋久島からの参加者で、2日間かけて屋久島から白馬までの1500kmをeNV200で走ってきた。急速充電回数は本人が数えるのをやめるほど多かった。

シンポジウムではスイスの観光都市ツェルマットが紹介された。この村は大気汚染を防ぐためエンジン車は通行禁止となっていて、市街地は電気自動車と馬車しか走行できない。そのため地元の町工場がEVトラックやEVバスを製作している。

日本でも環境保護のためマイカー規制をしている登山用道路は多いが、大型バスがディーゼルエンジンから排気ガスを出しながら急勾配の坂道を登っている。日本でもこのような観光道路でエンジン車が禁止されたらいいな。

 ホテルでの親睦会ではエンジン車から電気自動車に変わりつつある自動車業界と、アナログレコードからCDに変わっていった音楽業界との比較があり面白かった。

デジタルミュージックは、ワンタップでノイズの無いクリーンな音楽を聞くことができる。一方でレコードのようなアナログミュージックはジャケットを見てイメージを膨らませ、円盤を持って1枚の重さを感じ、針をそっとおろしてノイズだらけの音楽をかけて、聞く体験ができる。デジタルは情報で、アナログは経験だ。

電気自動車は静かで、振動がなく、ガソリンは不要で、排気ガスは出さず、メンテナンスはタイヤの空気圧調整ぐらいだ。自宅で充電すれば簡単に移動できる。エンジン車は音がうるさく、振動も大きく、ガソリンが必要で、排気ガスを出して、オイル交換などのメンテナンスが必要だが、機械のエネルギーを身体で感じることができる。

エンジン自動車はアナログレコードのように、この世界から失くなるわけではなく、体験として残り続けるのではないか。今のうちに希少なエンジンを保存しておけば、数十年後にはプレミアがつくかもしれない。

電気自動車で白馬に行くのは今回は2回目だ。最初は24kWhの初代リーフ中期型で途中10回ほど充電をしながら、長い時間をかけて白馬にたどり着いた。今回は30kWhの後期型リーフで参加した。行きは上里SAと東部湯の丸SAのたった2回の途中充電で白馬に着いた。帰りは横川SAの1回充電だけで自宅まで帰れた。クルマのバッテリーの容量が増えて、急速充電器の数が増えたので、長距離ドライブがとても楽になったことを実感できた。けれど冒険感は無くなってしまった。電気自動車が普通の自動車になったということだろう。

白馬は良いところだ。来年も参加できたらいいなと思っている。

eunoi11

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EVOM in September was held at the auto campground of the ski resort "Hakuba 47 Winter Sports Park" in Hakuba village, Nagano Prefecture. Even if it is an auto camp ground, it is a large ground in the parking lot of the ski resort. There was no one other than myself.

In the EVOM this time, the announcement was the previous day, as the venue was away from the usual Kiyokawa village, it was the first one poeple event in the sixth time. I felt MOTTAINAI to open a new coffee bean alone, So I boiled hot water with epigas and cook a cup of instant coffee. Coffee is delicious as the air is delicious.

The origin of 47 of Hakuba 47 is "4 season 7 days", which seems to be meaning to make it a park that can be enjoyed throughout the year. 

Since Hakuba has many ski resorts, it is crowded with customers of skiing and snowboarding in winter. Especially in recent years seeking powder snow, many overseas customers. But in the summer Hakuba there are few people and it is quiet. On the other hand, whistler in Canada is a similar ski resort like Hakuba, but in the summer it is also one of the world's leading MTB parks, trekking guests are also lively crowded. Hakuba also has plenty to do in mountain biking and mountain climbing, even in the summer, so I'm looking forward to future developments.

More than 60 EVs and PHEVs gathered from all over Japan at Hakuba in the Japan EV Rally. The person who came from the furthest was a participant from Yakushima and ran for 1,500 km from Yakushima to Hakuba with eNV200 for 2 days. The number of rapid charging was so large that he stopped counting himself.

Switzerland tourist city Zermatt was introduced at the symposium. To prevent air pollution, this village is forbidden to pass through engine cars, and the city can only run electric cars and carriages. For this reason local town factories are producing EV trucks and EV buses.

There are many climbing roads that regulate My-car for environmental protection in Japan, but large buses are climbing a steep slope as they emissions exhaust from diesel engines. I hope that engine cars are banned on such sightseeing roads in Japan too.

At the hotel social gathering there was a comparison between the automobile industry which is changing from the engine car to the electric car and the music industry which changed from the analog record to the CD and it was interesting.

Digital music can listen to clean music no noise. On the other hand, analog music like a record inflates the image by looking at the jacket, feeling the weight of one with a disk, gently striking a needle, playing music with some noise and listening. Digital is information and analog is experience.

Electric cars are quiet, no vibrating, no gasoline, no exhaust gases, maintenance is simple as tire pressure adjustment. You can easily move if you charge at home. Engine cars are noisy, vibrations are large, gasoline is necessary, exhaust gas, maintenance such as oil change is necessary, but energy of the machine can be felt.

Like an analog record, engine cars do not lose from this world, and may not remain as experiences. If you store rare engines in the moment, premiers may arrive after decades.

Hakuba is a nice thing. I hope I can participate next year.

eunoi11